perjantai 21. tammikuuta 2011

Purnauskis

Piti päivittää harvemmin ja nyt postailen kuin viimeistä päivää. Mutta haluan purnata, ja se on kai viisainta tehdä ihan omalla tontilla. Ja ylipäätään tehdä, ettei kiukku kerry jonnekin viattoman kroppani uumeniin tekemään salakavalia tuhojaan.

Minua on jo tovin sapettanut se, miten häikäilemättömästi vanhempia ihmisiä yritetään puijata, toisin sanoen nyhtää heiltä rahaa.

Muutama tuore esimerkki: isälleni (76 v.) oli soittanut puhelinmyyjä, joka halusi kaupata kirjan. Siis ei kirjasarjaa, vaan yhden kirjan. Sen hinta oli 300 euroa, mutta isäni olisi saanut ostaa sen 89 eurolla. Iskä oli jutellut soittajan kanssa melko pitkään, ennen kuin hänelle oli selvinnyt, että hänelle yritettiin myydä jotain.

Viime talven lumityöntekijä oli palkattu sopimuksella: kun lunta sataa, lumityöntekijä tulee kolaamaan, ilman erillistä soittoa. Kaveri kävi muutaman kerran talven aikana, pitäen pisimmillään neljän viikon tauon. Muistatte millainen talvi se oli, melkein yhtä luminen kuin tämäkin. Viiden minuutin pyrähdyksestä mies veloitti tunnin liksan, lähes 30 euroa. Syksyllä hän tuli taas tarjoamaan palveluksiaan, mutta isä osasi onneksi sanoa ei. (Nyt on hyvä ja tunnollinen lumimies, joka tekee mitä on sovittu, kohtuuhintaan.)

Puhelinliittymää on tyrkytetty aggressiivisesti, laskuissa on omituisia lisiä, ateriapalvelun tuomat ruoka-annokset sisältävät ruokalusikallisen lihaa ja koostuvat muuten perunasta. Aterian hinta nousi vuodenvaihteessa lähemmäs kahdeksaa euroa.

Isä lopetti Hesarin tilauksen, koska ei jaksa enää lukea sitä. Sieltä soitetaan vähän väliä. Ystävällisiä ovat kuulemma. Äitini (64 v.) ylipuhuttiin tilaamaan sama aikakauslehti kahteen kertaan, kun hän ei muistanut kyseisen lehden jo kertaalleen (puhelinmyyjältä) tilanneensa.

Tänään tuli viimeviikkoisen putkihaaverin lasku. Tämä nyt ei ehkä (?) liity asiakkaan ikään, mutta sallikaa minun silti ihmetellä. Lasku oli yli 700 euroa, josta lähes 200 euroa aiheutui siitä, että erehdyin soittamaan putkifirmaan virka-ajan ulkopuolella, toisin sanoen päivystykseen. Sekin olisi ihan ok, mikäli päivystäjä olisi tehnyt asialle jotain heti samana iltana, mutta hän kävi vain paikan päällä toteamassa, ettei hänellä ole edes tarvittavia työkaluja mukana. Että hän palaa asiaan aamulla. Tälle täysin turhalle pikavisiitille tuli siis hintaa lähemmäs parisataa euroa. Ei mahdu kaaliini.

Että näin. Nyt otan vähän viiniä.


Tästä meinasi tulla blogin historian ensimmäinen kuvaton postaus, kun ei omasta arkistosta oikein löytynyt mitään aihepiiriin sopivaa (heh). Mutta laitoinpa tähän sitten loppukevennykseksi Kimmo Kaivannon suunnitteleman hienon julisteen vuodelta 1962. Tämä ja paljon muuta tekstiili- ja julistefaneja kiinnostavaa löytyy Tekstiiliteollisuusmuseon verkkonäyttelystä Tekstiilejä Tampereelta.

P.S. Olen muuten saanut ihania tunnustuksia ja kiinnostavia haasteita, mutta palaan niihin paremmalla tuulella.

24 kommenttia:

Maria kirjoitti...

Hyvää hetkeä kaiken tuon harmistuksen ja epäreiluudenkin jälkeen.Onneksi jaksat harmistua sillä silloin saa myös jotain aikaan.
Toivottavasti viini hyvää-meillä täällä miehen valitsemaa italialaista laseissa.Lämpimin ajatuksin maria

Lumikko kirjoitti...

Maria, joo harmistus on joskus tarpeen, siitä toimertuu tarttumaan epäkohtiin tai ainakin levittämään sanaa, jos muuhun ei pysty.

Mieli jo paljon parempi, pieni purnaus auttoi :) Meillä australialaista viiniä ja Leenan (Ihmemaassa) levy soimassa -oikein rentouttavaa. Ihanaa iltaa teille sinne!

Tulilatva kirjoitti...

No voi, toivottavasti olet jo paremmalla mielellä :)

Varmaan jo tiesitkin, että puhelinmyyntiä voi rajoittaa? Itselläni on ollut kyseinen rajoituspalvelu (tai kielto, miten sitä nyt haluaa kutsua) useita vuosia ja se todellakin on toiminut. Vain muutamia yksittäisiä myyntipuheluita on tullut ja nekin päättyvät heti, kun mainitsen kiellosta. Suosittelen lämpimästi, jos puheluista koituu harmia :)

Jos kiinnostaa, niin lisäinfoa löytyy täältä: http://www.ssml.fi/index.phtml?s=35

Nonna kirjoitti...

Meillä käytiin noita juttuja läpi, kun mieheni mummolla oli Alzheimer ja hän osteli ihan hervottomasti kaikkea. Sekä puhelimitse että suoraan ovelta. Huh!

Mukavaa viikonloppua! Tuossa mainoksessa on aika mainiot mekot/hameet tytöillä. Hyvin tuulettuvat! =)

Petriina kirjoitti...

Saahan sitä purnata, ainakin asiasta. Härskiä toimintaa, vanhojen ihmisten hyväksikäyttöä suorastaan :-/ Minäkin olisin vihainen.

Toivottavasti viini ja leppoisa ilta auttoivat harmitukseen :-)

Mukavaa viikonloppua sinne !

metsienmamma kirjoitti...

Mä olen täällä todellisella haja-asustusalueella huomannut, että postilaatikkoon ajautuu suoramarkkinointikirjeinä juuri sellaista postia, jolla kalastellaan vanhempien ihmisten rahoja ja todellakin huijausmielessä. Oletetaan, ja ollaan oikeassa, että tällaisilla syrjäseuduilla ei asu kuin vanhoja ja huiputettavia.

Tulee mitä kummallisempia "auta venäläisiä lapsivankeja" tai "tämä hieno metsäaiheinen seinäkello vain 39,90 eur * (* = kk, yhteensä yleensä jotain 300 euroa).

Mietin, että mihinkähän sitä omien vanhempien kanssa ollenkaan aikanaan joutuu.

Minna kirjoitti...

Ihan hanurista tuo puhelinmyynti. Jos on joskus haksahtanut jotain tilaamaan, tahti vaan kiihtyy! Kaikki keinot tuntuu olevan käytössä. On tullut joskus oltua aika tyly moisille soittajille, etenkin, jos puhelua pukkaa viikonloppuiltana kahdeksan jälkeen. Pitää taas ottaa kielto päälle, minulla oli se vuosia sitten ja toimi hyvin.

milla kirjoitti...

Ihan aiheesta olet purnannut!
Puhelinmyynti: Väitetään ja onnitellaan, että nyt kun olet pitkäaikainen tilaaja, niin saat nämä lehdet NÄIN halvalla! Kun yritin kysellä, mikä on tilamaani lehden nimi koska en ole koskaan tilannut mitään lehteä. En saanut vastausta, ei kuulemma näy heillä. Sen uskon. Puhelu aloitetaan onnittelemalla ja kertomalla miten onnekas nyt olenkaan. Jos kieltäytyminen kohteliaasti ei riitä niin kerron, että ei ole rahaa. Silloin yleensä toivotetaan nopeasti hyvää päivänjatkoa.
Tuo kirjajuttu on tosi törkeä! 300 euroa, justiinsa joo. Melko roima alennus!

Pilvitarha kirjoitti...

Tuollainen on niin turhauttavaa! Ehkä eniten ärsyttää tuo 200€ päivystyslasku, siinä on jo pokkaa että kehtaa moisen lisän vaatia. Ja tuo aterian laatu, siinäkin on jollakin aika paljon pokkaa... Mutta paljon olen samanlaisia juttuja kuullut, valitettavasti.

Kaiken maailman krääsää kaupataan meillekin postilaatikkoon, typerimmästä päästä oli sellainen ristuksen ruma tiffany(?)lamppu, jonka jokaisessa lasissa oli kuva eri KUNNANTALOSTA! Siis _kunnantaloista_ Voin kertoa että esim. tämän meidän pikkukylän kunnantalo ei näytä mitenkään nostalgisen kauniilta lampun kyljessä. Kyseessä on sellainen luultavasti 80-90-lukujen taitteessa rakennettu punatiilihökötys.
Mutta saahan sitä yrittää vaikka mitä älyttömyyksiä. Pöh sanon minä.

wihtori kirjoitti...

Tämähän on nyt juuri poikea väylä purkautua ja purnata, hyvä kun teit niin.
Tuo on niin tuhottoman totta ja totaalisen väärin. Pakkomyynti on asia, joka pitäisi lailla kieltää, oikeeasti ! Puhelin ja ovi tyrkyttäjät ovat välillä ärsyttävän sinnikkäitä ja asiattomiakin. Yksi jonkun avustuksen kerääjä kehtasi sanoa puhelimessa, että "kyllä meidän kaikkien aikuisten ihmisten pitäisi tajuta nyt auttaa ja antaa tähän ja tähän kohteeseen rahaa" ... Aivankuin minä aikuinen ihminen olisin ollut hänen mielestään tyhmääkin tyhmempi. Puhelu loppui lyhyeen.
Kunnantalolamppu esitteelle naureskelin minäkin ääneen aikoinaan, kun sellainen meidänkin kunnassa tuli.

Oih, tuo puuvillajuliste, nam. Se on syntymävuodeltani :) ja rakastan juuri tuota lookkia. Kiitos !

Olet tunnustuksesi ansainnut !

wihtori kirjoitti...

Siis oikea väylä ;)

Pellon pientareella kirjoitti...

Mitä on talvipuuvilla, ihana sana! Jotain paksumpaa kangasta? Mainio kuva.

Törkeintähän noissa epärehellisissä markkinoijissa on se, että edes poliisi ei mahda niille mitään!? On kaiken maailman luetteloilmoitusmyyjää ja numeropalvelutarjoajaa, jotka ainakin yritykseeni soittavat jatkuvasti. Ja jos vahingossa puhelimessa sanoo kyllä, niin sitten sopimus muka on solmittu, vaikka ei ole saanut nähdä sopimuspaperia. Jossa sitten on ihan törkeitä ehtoja ja hintoja. Onneksi en ole mennyt siihen halpaan.

Minäkin hoidin äidilleni viimeksi puhelinmarkkinointikiellon. Niitäkin muuten on monta, niitä puljuja, jotka niitä estoja tarjoaa, osa maksullisia, ja nekin on huijausta enemmän tai vähemmän! Eli etsikää se virallinen taho, muistaakseni maistraatin sivujen kautta.

Jos puhelinmyyjä on asiallinen ja ystävällinen, yritän minäkin aina sitä olla. Kerron miksi en nyt tilaa ja toivotan hyvää jatkoa. Säälin ja symppaan ihmisiä, jotka joutuvat niin epäkiitolliseen työhön ryhtymään, tuskin nauttivat siitä itsekään ja ovat enemmän tai vähemmän pakkoraossa. Taatusti saavat p-skaa päälleen yli tarpeensa. En katso oikeudekseni olla ilkeä tai epäkohtelias. Huijarit ja huonosti käyttäytyvät saavat kyllä kuulla kunniansa ja kovaa.

Lehtien tilauksessa minusta puhelinmyynti on joissain tapauksissa ihan hyvä. Tilaan esim. Suuri Käsityö -lehteä. Jos olisin niin höhlä, että jonkun tarjouskauden jälkeen jäisin kiltisti kestotilaajaksi, maksaisin todella paljon enemmän lehdestäni. Siksi irtisanon tilauksen aina laskun maksamisen jälkeen. Sitten taas soittaakin puhelinmyyjä jossain vaiheessa ja tarjoaa oikeasti paljon edullisempaa tarjoushintaa lehdelle. Jos haluan, otan sen ja irtisanon taas laskun jälkeen... Kestotilaus on pahinta huijausta, kanta-asiakasta vedätetään.

Vanhusten asema on monella tapaa surullinen. Välillä kieltämättä miettii, että miten itselle käy sitten vanhana, kun omia lapsia ei ole, ja tuskin kovasti rahaakaan jolla ostaa laadukkaita(?) palveluita.

sanna kirjoitti...

Näistä kuulee ikävän usein. Vanhalle sukulaistädille myytiin vähän aikaa sitten hienot turvalukot ja systeemit. Hän asuu kaupungissa, missä pyöriäkään ei lukita kaupan edessä. Että ihan peruslukko ovessa olis varmaan riittänyt. Kertoi vielä, kuinka kummallista on niin ovia lukita, kun jokin aika sitten ei lukittu ovia laisinkaan. Erään vanhuksen kotipalvelu (tms.) hukkasi avaimen ja yritti maksatuttaa isännöitsijän käynnin asiakkaalla. Äitini haukuttiin puhelimessa lyttyyn, kun ei osallistunut huumenuorten tukemiseen. Noita numeropalvelu- ja näkyvyyttä siellä ja täällä soittoja mäkin saan jatkuvasti. Ekana ne kertoo lyhykäisesti mainiot etunsa ja hintansa ja sitten sanovat. "Me varmaan jatketaan tätä sun sopimusta?" Yhtäkään sopimusta mulla ei ole ollut, jota vois jatkaa. Ja toi kahdensadan lisähinta virka-ajan ulkopuolella tapahtuneesta "toiminnasta" on törkee!
Mutta suurin osa näistä firmoistahan ei suoranaisesti toimi laittomasti. Mietin aina sitä, miten ihminen voi olla niin moraaliton. Tarkoitan tässä erityisesti firmojen omistajia, toiminnan pyörittäjiä, monestihan nämä puhelinmyyjät huonoine palkkoineen ja työsopimuksineen kuuluu samaan riistettyyn joukkoon kuin soittamansa asiakkaat. Ja niitä yrityksiä kun vielä piisaa niin paljon.
Mutta tuo kunnantalolamppu kyllä nauratti!

Evita kirjoitti...

Lumikosta on "kuoriutunut" ponteva maailmanparantaja. Elämän raadollisuus on paljastunut sinulle käytännön kokemuksien kautta. Itse olen usein ajatellut, että jos kaikki se energia, mikä tuhlataan vilpilliseen toimintaan, kohdistettaisi rehelliseen työhön, olisi maailma varmasti parempi paikka elää, mutta ei ehkä yhtä mielenkiintoinen- vai mitä ? Aina täytyy olla "hoksottimet" hereillä ja epäillä kaikkea.

Omenaminttu kirjoitti...

Voi ei! Minulle kerran eräs lehtimyyjä latasi niskaani aivan mahdottoman kirosanojen sarjan, kun en tehnyt tilausta. Reklamoin seuraavana päivänä ja sain hyvitykseksi pinon lehtiä.

Tiedän monta tilannetta, joissa tomerat lapset ovat purkaneet kauppoja, kun heidän iäkkäille vanhemmilleen on myyty 3000 euron imuria ja muuta vastaavaa. Onneksi nämä vanhukset ovat kertoneet. Mummini taisi alkaa pelätä kaikkia ovimyyjiä, kun aina tiesi, että äitini puuttuu, jos jotain uutta hassua taloon ilmestyy :)

Lumikko kirjoitti...

Kiitos kaikille kommenteista ja kokemusten jakamisesta!

Tulilatva, tiesin kyllä, kerran itselleni olin jo aikeissa sellaisen ottaa, mutta palvelu osoittautui maksulliseksi ja luovuin sitten ajatuksesta. Mutta ilmeisesti niitä on siis maksuttomiakin, kuten Pellon pientareella tuolla alempana kertoo. Tutustun linkkiisi, kiitos!

Nonna, myös isoäidilläni oli alzheimer ja isoisälläni muuten vaan dementia, joten erittäin tuttua niistä johtuvien kommellusten selvittely... Siinä olin tosin onneksi enempi sivustakatsojana. Mukavaa viikonlopun jatkoa sinnekin!

Petriina, hyväksikäytöltä haiskahtaa minustakin. Pahin harmitus on onneksi laantunut, vaikka tuota putkilaskua on kyllä vaikea niellä. Leppoisaa lauantaita sulle!

metsienmamma, juu postilaatikon kautta tulee myös jos jonkinlaista rahalahjoituksen pyyntöä. Selvästi on jostain katsottu vastaanottajan syntymävuosi, koska ei mulle sellaisia kirjeitä tule. 300 euron kello, just, melkein yhtä paha kuin 300 euron kirja...

Minna, mulle soitetaan jostain lehdestä melkein päivittäin. Nykyään en aina vastaa numeroihin, joita en tunne, koska en jaksa sitä vääntöä enkä haluaisi olla tyly. Se vastaamattomuuskin on vähän huono, kun on freelancer ja kaikkea. Pitää varmaan ottaa tuollainen kielto.

milla, minäkin olen huomannut, että rahattomuuden mainitseminen toimii aika hyvin ;) Joskus olen myös selittänyt juurta jaksain, miksi en pidä tarjotusta lehdestä, ja sekin on saattanut saada myyjän hljaiseksi.

Pilvitarha, varmaan melkoisen komea tuo kunnantalo-tiffany-lamppu :D Eniten muakin se putkimiehen lasku harmittaa. Olen kahden vaiheilla, että soittaisinko sinne; iskä ei missään nimessä halua valittaa, kun on käyttänyt saman firman palveluksia vuosikaudet (vaikka hänkin oli kyllä pöyristynyt laskusta). Mutta kyllä se tosi väärältä tuntuu, nimenomaan kun ei siitä iltakäynnistä ollut mitään hyötyä, ukko kävi vain toteamassa palaavansa asiaan aamulla. Ja koko yön ajan vesi pulppusi rakenteisiin ja talon lämpötila laski... Nyt kiukustun taas uudestaan, mutta mitä järkeä on soittaa päivystykseen, jos päivystäjä ei _tee_ mitään ja laittaa vielä parinsadan laskun perään?!

Pellon pientareella kirjoitti...

Reklamoi ihmeessä siitä päivystyslaskusta, asiallinen ytimekäs kirjallinen reklamaatio vain menemään? Eihän siinä mitään menetä, mutta vaikka ei hyvitystä saisikaan antaa ainakin signaalin, että älkääpäs yrittäkö tuollaisia temppuja enää. Mitä järkeä päivystää, jos ei ole kunnollisia työkaluja mukana?! Myös päivystyslaskutuksen kriteerit kiinnostavat, millä perusteella tuo summa muodostuu.

Linkki väestörekisterikeskuksen sivuille, jossa tietoa eri luovutuskielloista: http://www.intermin.fi/vrk/home.nsf/pages/CE19685E7E4A7454C2256EEE003F0F49

Lumikko kirjoitti...

wihtori, juu aika härskiä on kyllä vedota tuollaisiin "kyllä meidän aikuisten ihmisten pitäisi älytä sitä tai tota"; jossain on varmaan tutkittu, että syyllistämälläkin saadaan ainakin osa ihmisistä suostumaan rahalahjoituksiin. Vähän sama taktiikkahan on näillä feissareilla: "Haluatko tehdä jotain maapallon hyväksi" tms. eli kun ei pysähdy, ei myöskään välitä maapallosta.

Kiitos itsellesi, Wihtori!

Pellon pientareella, jotain paksumpaa kangasta se juu ilmeisesti on. Noista puhelinliittymän tyrkyttäjistä muuten tulikin poliisitutkinta, kun kävi ilmi että soittelivat vain 75 vuotta täyttäneille ja olivat tosiaan aika häikäilemättömiä muutenkin.

Minäkin olen aina yrittänyt olla ystävällinen puhelinmyyjille, just samasta syystä: epäkiitollista hommaa tekevät ja ihan kivoilta ihmisiltä vaikuttavat useimmiten. Mutta kun en jaksa tuhlata joka päivä aikaa (omaani ja heidän) näihin juupas-eipäs-keskusteluihin, olen siis lakannut vastaamasta tuntemattomiin numeroihin, missä on myös haittapuolensa. Estoa on siis harkittava, kiitos kun kerroit että maksutonkin vaihtoehto on olemassa.

Kestotilaukset ovat minustakin ihan riistoa, mulla ollut ihan sama taktiikka käytössä kuin sulla, eli päätän tilauksen ekan laskutusjakson loppuun ja tilaan sitten halutessani uuden tarjouspätkän. Viime vuosina olen suosinut netistä löytyviä huippuhalpoja tarjouksia. Nyt ei tosin tule enää yhtään kotimaista lehteä, kun ne melkein kaikki saa kirjastostakin, ja toisaalta irtonumerot ovat nykyään melkein aina tarjouksessa (mikä tekee kestotilaajan asemasta vielä epäreilumman).

sanna, ihan surullinen tuokin lukkotarina, varmaan tätiä vähän ahdistaakin siellä kaikkien lukkojensa takana. Kiva kuulla, että muidenkin mielestä tuossa putkilaskussa on jotain mätää, vähintäänkin moraalisesti. Pahaa pelkään, että vaikka soittaisin sinne firmaan ja purnaisin, lasku pysyisi ennallaan (koska on laillisesti katsottuna ok). Vika oli minun, kun en älynnyt siinä puhelimessa kysyä, mitä mikäkin toimenpide pitää sisällään ja mitä se maksaa.

Evita, joo kyllä tästä nyt taas opin olemaan paremmin "hereillä". Mutta on se aika kurjaa, jos koko ajan joutuu epäilemään pahinta. Siellä putkifirmassakin olisivat voineet heti puhelimessa sanoa, ettei asialle tod.näk. samana iltana tulla tekemään mitään, mutta eiväthän he tietenkään sanoneet, koska se turha pikavisiitti tiesi heille helppoa rahaa.

Omenaminttu, joo joskus on kyllä pakko puuttua. Mullekin on pari kertaa puhelinmyyjä ikään kuin suuttunut, ei nyt sentään kiroillut, mutta muuten ärähtänyt jotain aikansa tuhlaamisesta tai lyönyt luurin korvaan. Hyvä että reklamoit, monet eivät jaksa tai viitsi (erikseen ovat sitten ne, jotka reklamoivat kaikesta, myös aiheetta).

Lumikko kirjoitti...

Pellon pientareella, niin kyllä taidan tehdä, kyllä tämä nyt sen verran ottaa päähän. Ja siinä laskussa on lisäksi minun(kin) nimeni, koska minä sen puhelun heille soitin.

Se päivystyksestä aiheutunut summa koostui kahdesta osasta: ensinnäkin pelkkä päivystysmaksu, joka ei siis pidä sisällään mitään (paitsi että soitin heille virka-ajan ulkopuolella, viiden ja kuuden välillä illansuussa). Toinen puolikas oli sitten paikan päällä käyneen päivystäjän tuntiliksa, jossa oli 100%:n korotus + kilometrikorvaukset. Päivystäjä piipahti paikan päällä seitsemän ja kahdeksan väillä illalla.

Tähän päälle sitten 500 euroa varsinaisesta työstä, joka tehtiin seuraavana päivänä + tarvikkeista.

Kirjailijatar kirjoitti...

Vanhoja ihmisiä todella huijataan, muistan omasta lähipiiristäkin joitain saman tyylisiä tapauksia.

Itse olen puhelinmyyjille ystävällisen tyly.Ilmeisesti tuo ei tulee jo niin tomerasti, etteivät puhelut paljon kymmentä sekuntia pidempään kestä.

vaarihiiri@gmail.com kirjoitti...

Hyviä purnauksia Lumikko :)

Onhan ylipäätään kaikenmaailman liittymät ja kytkökset törkeitäkin tapoja rahastaa (huiputtaa) niin meitä nuorempia kuin sitten vanhuksia. Vanhuksia vedätetään kun oletetaan ettei he ymmärrä, me nuoremmat lankeamme ansaan (tai itse koen näin) kun kiireessä vastaamme myyjille "joo-joota". Oma esimerkkini; Maksoin itse nettiliittymästä viime vuonna 30 e / kuukausi. Nyt soittivat ja kaupittelivat samaa liittymää nopeammalla yhteydellä 10 e / kuukausi. Olin kiireessäni vain ostanut liittymän silloin aikoinaan.
Täytyis jaksaa kauheasti perehtyä ja laskeskella eri vaihtoehtoja, mutta kun ei ole aina aikaa eikä ajatusta.
En ihmettele vanhuksia yhtään jotka eivät pysy tässä meidän ajan "kelkassa" mukana, kun nuoremmallekkin se teettää töitä.

On törkeitä nuo ateriapalveluidenkin hinnat ! Kuka meistä työikäisistäkään maksaa (ainakaan täällä maalla) lounaasta 8 euroa ? Meilläpäin se hinta pyörii 5-6 euron tienoilla, eikä lihasta ole tingitty, saapi syödä niin paljon kun vatsa vetää.
Tuollaiset ateriapalvelut täytyisi lopettaa.

Hmmm ... oon usein jälkeenpäin harmitellu etten aikoinaan käynyt putkimieheksi :D (Voisin tehdä pelkkiä päivystyskäyntejä, toisin sanoen, arviointeja :D)

Oma lukunsa olisi vakuutusyhtiöt, purnauskis :D

Lumikko kirjoitti...

Kirjailijatar, minun pitäisi opetella tuota ystävällistä tylyyttä ja tomeran ein sanomista. Ilmeisesti olen liian pehmeä ja myyjät aistivat sen, kun eivät millään meinaa päästää otteestaan :)

vaarihiiri, kiva kuulla sinusta! Juu tuota ateriapalvelua ihmettelen minäkin. Kun se otettiin viime syksynä, hinta oli 6,40/ateria ja nyt vuodenvaihteessa se nousi yli eurolla. Kun mainitsin aterioiden "lihaköyhyydestä" kaupungin peruspalveluihmiselle, hän epäili syyksi säästöjä. Isän asuinkaupunki kun on näitä fuusioituneita; rahaa menee niin paljon yhdistyneiden kuntien entisten johtajien (nykyisten päälliköitten) palkkoihin, että ateriapalvelun on pärjättävä pelkillä perunoilla. No, kärjistys tämäkin, mutta on se vähän suhteetonta, kun ravintolastakin saa ihan kunnon lounaan samalla hinnalla.

anja kirjoitti...

Olet aivan oikealla asialla, Lumikko. Minullekin kaupataan jo lehtiä, jotka olen tilannut ja sitten ihmetellään ja tarjotaan toista lehteä. Olen päättänyt olla riittävän tyly haukuista huolimatta. Kun sanotaan, että lehtitalolta on tulossa lahja, annan oitis tilinumeron, jonne lahjan saa lähettää. Eipä ole tullut lahjusrahoja ja puhelukin on loppunut lyhyeen.
Ymmärrän, että puhelinmyyjä tekee työtään, mutta en sitä, että kaikilla sama litania ja pakkosyöttöä niin, ettei oikein väliin pääse.
Onneksi vielä kantti kestää itsellä torjua, mutta voi niitä vielä vanhempia, jotka eivät jaksa puhelinmyyntiterroria vastaan taistella.

Lumikko kirjoitti...

anja, joo se on kumma, että samojakin lehtiä tyrkytetään, luulisi sen nyt jostain näkyvän, tuleeko ihmiselle jo kyseinen lehti. Hyvä että saat napakasti torjuttua, minulla on tosiaan vaikeuksia päästä myyjistä eroon, joten en sitten monesti uskalla puhelimeen vastatakaan.